woensdag 3 augustus 2016

Een (positieve) andere wending.

Dat het leven anders loopt dan geplant weten we allemaal denk ik wel en dit was ook het geval bij ons. Wij wonen samen in het huis van mijn vriend en dit wilde we graag samen op naam hebben. Zonder teveel op de details in te gaan kwam het er op neer dat het verstandig zou zijn om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit zou ons een hoop geld schelen met het kopen van het huis en alles was daardoor veel beter geregeld. Zo hoefde we ook geen samenlevingscontract op te stellen of testament te maken. Dit had uiteraard ook gevolgen voor ons huwelijk. We wilde natuurlijk wel trouwen dus gratis trouwen was voor ons geen optie. Een geregistreerd partnerschap is eigelijk hetzelfde als trouwen, maar toch weer iets anders.. Kort om we konden dat later om laten zetten in een huwelijk! Wat was nu dus het plan? We zouden registeren voor het kopen van een huis, een ceremonie in Spanje en in Nederland het om laten zetten in een huwelijk op de dag van het feest!
Kort om, het kwam niet slecht uit, want onze plannen werden hier door makkelijker gemaakt aangezien in Spanje trouwen geen optie is. Zo gezegd zo gedaan! Mijn vriend en ik zijn in ondertrouw gegaan op 29-04-2016 en zijn geregistreerd op 20-05-2016!

Ook bij een geregistreerd partnerschap komt een hoop kijken. Zo heb je beide getuigen nodig, moet je in ondertrouw en geef je het ''ja woord'' aan elkaar. We hebben het klein gehouden, maar wel gezellig omdat je zo iets niet dagelijks doet. Mijn getuigen waren mijn Zusje Rachella en mijn beste vriendin Susanne. Mijn vriend had 2 van zijn beste vrienden gekozen als getuigen. Daarnaast waren mijn ouders, zijn moeder en haar vriend, zijn broer en vriendin en nog wat vrienden meegegaan naar het gemeentehuis in Stede Broec. Waarom in Stede Broec? Omdat het daar eerder kon en goedkoper was dan in Hoorn! Allemaal kleine dingen waar je rekening mee houdt als je een huis zo snel mogelijk moet kopen en nog wil trouwen. Het was een leuke en gezellige dag die wij met een select groepje gevierd hebben. Na de ''ceremonie'' zijn we naar ons huis gegaan waar wij een lunch hadden verzorgd en een taart hadden laten bezorgen door Smiling cakes. Na een gezellige middag zijn me vriend en ik naar het Flecher hotel in Amsterdam gegaan om daar te dineren en te overnachten.

Kort om een leuke dag die een aantal zaken voor ons huwelijk makkelijker gemaakt heeft.
We kunnen niet trouwen in Spanje, maar wel een ceremonie daar houden. In Nederland kunnen we ons geregistreerd partnerschap om laten zetten in een huwelijk (zonder extra kosten) op de dag van ons feest. Alle plannen zijn dus al op tafel, alleen de locatie moest nog gevonden worden..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten